::BiCaRa HaTi (ii)

Ya Allah,sesungguhnya aku tidak menyangka aku diuji sebegini rupa..perkara ini benar2 terjadi pada aku n hbgn ini..tidak dinafikan, hati terlalu terluka,kecewa,sedih dengan semua ini..masa mula2 dapat tahu hancur berkecai hati ini menjadi kepingan2 kecil..lagi sedih sebab tahu couplenya itu masih bergelar seorang isteri..sedihnya hanya Allah yang tahu..sedih kerana ujian ini dtg sedangkan kehidupan kami baru sahaja bermula..

Banyak benda yang kami bincangkan malah bila aku dapat tahu berkenaan hal itu,aku n anak2 bersedia utk undur diri..niat aku hanya utk bhgiakan dia..apa salahnya aku mengalah sedangkan aku telah merasai hidup bersamanya..apa salahnya utk org lain merasai ape yang pernah kami lalui..aku tahu kptsn tu mcm mementingkan diri sendiri tapi aku juga tahu hati ini bagaimana bila dia berniat utk berpoligami..mungkin ada yang kata aku tamak kerana enggan berkongsi, tapi mereka mungkin xmengerti betapa pahitnya hati utk berkongsi kasih dgn org lain..
Dari hari ke hari..ada masa tertentu kami berbincang lg..perbincangan secara terbuka,tanpa bercakaran..cuma kekadang aku xmampu utk menahan airmata ini dari terus tumpah dari bentengnya..apabila aku bagi kata dua mcm tu..dia sendiri tidak mahu aku berbuat kptsn begitu..kptsn yg blh melukakan hati anak2 apatah lg utk memisahkan mereka..dia telah membuat kptsn utk memilih kami n memilih utk berpisah dgn si’dia’..sebenarnya aku tidak menyangka yang dia telah menyukai si ‘dia’ selama 4 thn dimana sblm kami berumahtangga lg..kalau la aku tahi sblm kami berumahtangga, aku pasti alu akan melangkah pergi..aku xmahu jadi penghalang hbgn ini..tapi masalahnya aku hanya dpt tahu baru2 ini hanya setelah kami dikurniakn 2 cahaya mata.. 😦

Aku tahu hatinya..aku tahu dari riak wajahnya..apa yang aku teka benar belaka..memang dia rindu even baru beberapa minggu couple tetapi dia terpaksa berpisah secara tiba-tiba..dia ada suarakan kalau si ‘dia’ telah bercerai n pada masa itu dia masih tidak dapat melupakan, bolehke mereka bersama? Buat masa ni,aku still stick dgn pendirian aku..buat masa ni aku tahu hati aku xkuat utk hidup bermadu..berkongsi kasih,berkongsi masa dgn org lain..sungguh..masih belum mampu n masih belum kuat..bl aku ckp mcm tu dapat lihat reaksi sedih dalam anak mata dia n raut wajahnya..bila kita da mendirikan rumahtangga,automatik Allah berikan deria rasa yg ke 6 pada seorang isteri..sebab tu sedikit sebanyak perubahan suami,isteri dapat rasa..

Hati aku? Aku tengah cuba utk mengumpulkan hati aku yang telah hancur berkecai menjadi kepingan2 tersebut..banyak serpihan2 yang aku rasa berteraburan di merata-rata tempat..tempat yang aku sendiri tidak tahu dimana..mungkin ambil sedikit masa utk menemui ia kembali..bila ini terjadi kepadaku, aku rasa mcm fobia..benda lama berulang kembali..cerita 7 thn lalu..cerita dimana aku terlalu terluka diduakan,ditigakan sehingga aku xmampu beri lg peluang kepada dirinya kerana semua peluang yang aku beri telah dia habis sia2kan.. 😦

Allah,utk kali ini aku berserah pada jodoh..even terluka aku campak dulu perasaan ini jauh2..cuma kadangkala bila aku sunyi,aku tercari2 mana letaknya serpihan hati2 aku utk aku cantumkn n letakkan dia ditempat yang sepatutnya..utk kembalikan semula rasa yang sama..rasa dimana sejak aku tahu akan perkara ini,aku campakkan rasa itu terus keluar dari hati..dimana rasa itu adalah syg n cinta..aku akui,aku terlalu syg n cintakan dia melebihi syg n cinta aku pada diri sendiri..sehingga aku terlupa utk simpan sedikit rs syg n cinta itu utk diri sendiri..oleh kerana itu la aku perlu pungut kembali rasa tersebut secara perlahan-lahan..kumpul kembali rasa itu..alhamdulillah utk beberapa hari ini,aku berjaya menarik sedikit demi sedikit rasa itu..cuma hati je..masih banyak lagi kepingan yang xlagi aku temui..bila rasa2 semula,aku rasa luka ini lagi dalam dari luka 7 thn lalu..andai luka ini mampu dirawat secepatnya… 😦

P/S : dia ada tnye aku knp aku begitu pasti n yakin yg aku xmahu bermadu? Xtkt Allah balikkn semula ape yg aku pertahankan? Entahla..tapi buat masa ni n thn2 berikutnya,aku xmampu lg menerima poligami..n aku juga ada persoalan yg belum aku utarakan padanya..bagaimana pula dia begitu pasti n yakin yg aku ni jodohnya hingga akhir hayatnya?mana tahu yg Allah pendekkan jodoh kita utk kita hidup dgn org lain pada masa akan datang? Ini pn hanya Allah sahaja yg tahu..Hmmmm

By ekin

Leave a Reply

